Selamat Datang di asagenerasiku.blogspot.com, Penyaji materi Pembelajaran Sekolah Dasar dan sederajat, Semoga Bermanfaat

Jumat, 14 September 2012

TEMPAT TUMBUHAN HIJAU MENYIMPAN CADANGAN MAKANAN


Masih ingatkah kalian bahasan tentang fotosintesis ?
Fotosintesis adalah proses pembuatan makanan pada tumbuhan hijau yang menghasilkan oksigen dan karbohidrat (zat gula). Oksigen adalah unsur udara yang diperlukan untuk pernafasan. Sedangkan karbohidrat (zat gula) adalah bahan makanan yang diperlukan oleh manusia dan hewan.
Hasil fotosintesis oleh tumbuhan hijau disimpan sebagai cadangan makanan. Cadangan makanan tersebut oleh tumbuhan hijau disimpan pada : umbi, buah, biji dan batang. 
a. Tumbuhan yang menyimpan timbunan makanan di dalam umbi

Umbi adalah akar atau batang yang mengembung dan berisi timbunan makanan. Tumbuhan yang timbunan makanannya disimpan di dalam umbi di antaranya adalah kentang, singkong, dan ubi jalar.
b. Tumbuhan yang menyimpan timbunan makanannya di dalam buah

Buah-buahan yang kita makan sehari-hari, seperti mangga, pepaya, apel, dan jeruk merupakan timbunan makanan. Timbunan makanan tersebut disimpan oleh tumbuhan di dalam buah.
c. Tumbuhan yang menyimpan timbunan makanan di dalam biji

Kacang hijau, kacang tanah, dan kacang kedelai merupakan kelompok tumbuhan yang meyimpan timbunan makanannya di dalam biji.
d. Tumbuhan yang menyimpan timbunan makanan di dalam batang

Kamu mungkin pernah memakan batang tebu yang rasanya manis dan segar. Tumbuhan tebu dan sagu merupakan kelompok tumbuhan yangmenyimpan timbunan makanannya di dalam batang.